کد خبر 270384
۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸

وزیر صمت در اتاق تهران مطرح کرد:

آیین‌نامه‌ واردات خودروهای کارکرده اصلاح می‌شود/ خودروهای روی آب سه برابر واردات خودرو در سال گذشته

آیین‌نامه‌ واردات خودروهای کارکرده اصلاح می‌شود/ خودروهای روی آب سه برابر واردات خودرو در سال گذشته

وزیر صمت با بیان اینکه وضعیت کنونی صنعت، معدن و تجارت کشور طلب می‌کند همه ذینفعان برای حل آنها وارد صحنه شوند، گفت: اگر دولت می‌توانست مشکلات را حل کند حتما تا کنون حل کرده بود.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ سیدمحمد اتابک، وزیر صمت، صبح امروز سه‌شنبه، در نوزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: صنعت امروز دچار ابرچالش‌هایی شده که با وجود چالش‌های پیشین به مسائل بغرنجی تبدیل شده است. در شرایط فعلی این مسائل گریبانگیر اقتصاد کشور است و اگر این مسائل را به صورت مجرد نگاه کنیم شاید قابل حل نباشد.

وی افزود: وضعیت کنونی صنعت و معدن و تجارت کشور طلب می‌کنند همه ذینفعان برای حل آنها وارد صحنه شوند و اگر دولت می‌توانست مشکلات را حل کند، حتما تا الآن حل کرده بود.

وزیر صمت در ادامه تصریح کرد: قطعا انتقاداتی وجود دارد و باید وجود داشته باشد اما باید توجه کنیم اگر اقتصاد قوی می‌خواهیم باید حاکمیت قوی داشته باشیم و از حکمرانی قوی است که اقتصاد قوی حاصل می‌شود و وقتی ما یک صمت قوی داشته باشیم از آن بخش خصوصی قوی حاصل می‌شود.

وی اظهار کرد: باید در این دولت که هدف آن مردمی کردن اقتصاد است، دست به دست هم دهیم. باید از تصدی‌گری فاصله بگیریم و سیاست‌گذاری کنیم نه اینکه شعار دهیم، پیشنهاد مشخص دهیم و به دولت بگوییم که در کدام نقاط می‌توانیم کمک کنیم.

اتابک با بیان اینکه باید این شرایط حادث شود و بتوانیم صنعت، معدن و تجارت را مردمی کنیم زیرا در غیر این‌صورت مسائل موجود حل نمی‌شود، تاکید کرد: از شما کمک می‌گیریم و امیدوارم بتوانیم نشست‌ها و همکاری‌ها را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه کیفیت خودرو نیاز به بازنگری و دقت بیشتری دارد، افزود: البته باید مسائل خودروسازان و ارز دریافتی آنها را هم در نظر داشته باشیم. در وزارت صمت کمیته راهبردی خودرو تشکیل شده است و بحث کیفیت خودرو هم زیرمجموعه این کمیته پیگیری خواهد شد.

وزیر صمت صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: واردات خودروهای نو را انجام می‌دهیم و واردات تشدید شده است، تعداد خودروهایی که روی آب، در گمرک و در حال ترخیص است بیشتر از سه برابر آنچه است در کل سال گذشته وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: در مورد خودروهای کارکرده، بانک مرکزی درخصوص ارز و ارزیابی خودروها مواردی را مطرح کرده است که نظر گمرک و سازمان استاندارد هم است. بخشنامه واردات خودروهای کارکرده باید اصلاح شود، با آن بخشنامه ممکن است پول مردم از بین برود، بنابراین به دنبال یک بخشنامه درست هستیم.

اتابک با اشاره به اینکه در مورد واردات آیفون هنوز مستندی ندارم، افزود: فکر می‌کنم که چند بخش هم وزارت ارتباطات و هم صمت باید در این زمینه صحبت کنند تا اتفاقی بیفتد که هنوز نیفتاده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در مورد ممنوعیت‌های واردات و صادرات از رئیس سازمان توسعه تجارت درخواست کرده‌ام که چند کار را با فوریت انجام دهد، تاکید کرد: برخی تعرفه‌ها توجیه اقتصادی ندارند و باید اصلاح شوند. اگر تعرفه تجارت اصلاح شود، تاثیرش را در بازار به سرعت می‌گذارد، درحالیکه صنعت اینطور نیست.

وزیر صمت عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته آمار صادرات فرش کاهش یافته است و ساختار مرکز ملی فرش را در وزارت صمت عوض کردیم. با وزیر میراث فرهنگی صحبت می‌کنم و از بخش خصوصی کمک می‌گیریم تا صادرات فرش به روال گذشته برگردد.

وی با اشاره به اینکه رشد ۱۳ درصدی بخش معدن چیزی نیست که در کشور سابقه داشته باشد، با روند فعلی هم غیرقابل دسترس است، چرا که هم ماشین‌آلات کهنه است و هم شرایط فعلی موثر است‌، خاطرنشان کرد: جهش در این حوزه صرفا با سرمایه گذاری ممکن است، مانند آنچه که در دهه ۸۰ رخ داد.

اتابک با اشاره به این موضوع که صدور بخشنامه‌های متعدد و خلق‌الساعه به دلیل تعویض مدیران و همچنین ناشی از شرایط اقتصادی کشور که ثابت نیست، بوده است اما باید شرایط اقتصادی کشور را ثابت کنیم، تاکید کرد: سعی می‌کنم بخشنامه خلق‌الساعه ندهم و حتما نمایندگان بخش خصوصی باید در کمیته‌های مختلف مرتبط با این موضوعات حضور و مشارکت داشته باشند.

رشد ۱۸ درصدی ارائه تسهیلات به بخش تولید

وی در ادامه اظهار کرد: ارائه تسهیلات به بخش تولید رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته داشته که نسبت به ضریب تورم کفایت نمی‌کند. سرمایه‌گذاری ثابت در کشور منفی شده و نتیجه آن استهلاک بیش از اندازه است. کارخانجات نیاز به سرمایه در گردش دارند، در حال صحبت با بانک مرکزی برای افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی هستیم.

وزیر صمت در مورد جهش تولید هم اینگونه توضیح داد: بیشترین مشکل ما که باعث شد رشد تولید اتفاق نیفتد، زیرساخت‌های انرژی است که برق به شهرک‌های صنعتی نرسید و بیشترین تاثیر منفی را برجای گذاشت. .

وی با تاکید بر اینکه برای جهش تولید نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بسیار بزرگی هستیم، یادآور شد: اگر سرمایه‌گذاری اتفاق نیفتد حداقل باید این روند را از لحاظ زیرساخت‌ها، برق و گاز مراقبت کنیم تا تولید رشد کند.

اتابک اضافه کرد: مشکل نهاده‌های انرژی، مشکل جدی در کشور است و در کوتاه مدت برطرف نمی‌شود. می‌توانیم مسیر جداسازی صنعت و استفاده از انرژی‌های نو را دنبال کنیم.

وی در واکنش به گلایه بخش خصوصی از تصویب تعطیلی روز پنجشنبه در مجلس نیز خاطرنشان کرد: این تعطیلی هنوز قطعی نشده است.

وزیر صمت همچنین گفت: سعی ما این است که وزارت را اقتصادی اداره کنیم و تحقق این موضوع هم به دولت و هم به بخش خصوصی برمی‌گردد. سعی می‌کنیم وفاق را در بین خودمان و بعد عامه ایجاد کنیم و این سیاست دولت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha